Vijesti  

03.06.2025.
Ustavni sud Crne Gore u službenoj posjeti Ustavnom sudu Republike Hrvatske u okviru projekta EU i Savjeta Evrope 

26.05.2025.
Sudije Ustavnog suda Crne Gore prisustvovale obilježavanju 63. godišnjice Ustavnog suda Republike Turske 

16.05.2025.
Predsjednica i sudija Ustavnog suda prisustvuju obilježavanju 150. godišnjice Saveznog vrhovnog suda Švajcarske 

13.05.2025.
Prezentacija Osnovne studije o zakonodavstvu, politici i sudskoj praksi u oblasti ljudskih prava i zaštite životne sredine u Jugoistočnoj Evropi 

25.04.2025.
Sastanak sa predstavnicima Venecijanske komisije 

11.04.2025.
Radni sastanak, Primjena standarda ljudskih prava u odlukama Ustavnog suda 

07.04.2025.
Regionalni sastanak ustavnih sudova 

26.03.2025.
Nema novih predmeta koji su komunicirani zbog dužine trajanja postupka pred ustavnim sudom 

26.03.2025.
Izuzetnost rezultata u pogledu rješavanja predmeta starijih od tri godine i direktne primjene standarda Evropskog Suda za ljudska prava 



Ustavno sudstvo u bivšoj Socijalističkoj Republici Crnoj Gori od 1963. do 1992.


Ustavni sud Jugoslavije, formiran na osnovu Ustava SFRJ iz 1963. godine, u članu 146. utvrdio je da ustavni sudovi, kao nosioci zaštite ustavnosti, obezbjeđuju i zakonitost u skladu sa ustavom. Iste, 1963. godine, na osnovu odgovarajućih odredbi ustava socijalističkih republika osnovani su ustavni sudovi u svim socijalističkim republikama i donijeti republički zakoni o ustavnim sudovima.

Uporedo sa ostalim ustavnim sudovima republika, kao konstitutivnog dijela federacije, osnovan je i Ustavni sud Republike Crne Gore 1963. godine, u skladu sa Ustavom Republike Crne Gore. Ustavom Savezne Republike Crne Gore iz 1963. godine propisano je da, radi ostvarivanja Ustavom i zakonom utvrđenih društveno-ekonomskih i političkih odnosa i jedinstva pravnog poretka, kao i radi zaštite sloboda i prava čovjeka i građanina, prava samoupravljanja i drugih prava organizacija i društveno-političkih zajednica, obezbjeđuje se zaštita ustavnosti i zakonitosti i da je staranje o ustavnosti i zakonitosti dužnost sudova i drugih državnih organa, organa društvenog samoupravljanja i svakoga ko vrši javne ili druge društvene funkcije.

Nadalje, Ustavom je propisano da republički zakoni moraju biti u saglasnosti sa Ustavom Jugoslavije, sa ovim Ustavom i saveznim zakonima donijetim u okviru prava i dužnosti federacije, a ostali propisi i drugi opšti akti koje donose državni organi moraju biti u saglasnosti sa zakonom.Ustavni sud Crne Gore vrši zaštitu ustavnosti i zakonitosti.

Ustavom iz 1963. godine utvrđena je sljedeća nadležnost Ustavnog suda Republike Crne Gore

1) odlučuje o saglasnosti republičkih zakona sa Ustavom;

 2) odlučuje o saglasnosti statuta opština sa Ustavom i republičkim zakonima;

3) odlučuje o saglasnosti drugih propisa i drugih opštih akata organa i organizacija sa Ustavom, republičkim zakonima i drugim republičkim propisima;

4) rješava sporove o pravima i dužnostima između Republike i opština, između dvije ili više

opština i između opština i organizacija na teritoriji Republike, ako za rješavanje takvih sporova zakonom nije predviđena nadležnost drugog suda;

5) rješava o sukobu nadležnosti između sudova i republičkih organa, kao i između sudova i opštinskih organa na teritoriji Republike;

 6) vrši i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim Ustavom ili zakonom, u skladu sa Ustavom utvrđenim pravima i dužnostima Republike.

Pored nadležnosti, Ustav iz 1963. je propisao i sastav Ustavnog suda Republike Crne Gore, postupak utvrđivanja kada republički zakon nije u skladu sa Ustavom Crne Gore, propisa i opštih akata opštinske skupštine, saglasnost propisa sa Ustavom i republičkim zakonom. Odredbama člana 220 Ustava je propisano Ustavni sud Crne Gore ima  predsjednika i četiri sudije koji se biraju na osam godina sa mogućnošću reizbora za još jedan mandatni period.

1974. godine usvojen je novi Ustav SFRJ kojim je bitno smanjena zakonodavna nadležnost Federacije u korist republika i pokrajina. Uporedo sa donošenjem Saveznog Ustava, i Republika Crna Gora donosi novi Ustav.

Ustavom Republike Crne Gore iz 1974. godine utvrđena je sljedeća nadležnost Ustavnog suda Republike Crne Gore:

1) odlučuje o saglasnosti republičkog zakona sa Ustavom Socijalističke Republike Crne Gore;

2) odlučuje o saglasnosti propisa i opštih akata organa društveno-političkih zajednica i samoupravnih opštih akata sa Ustavom Socijalističke Republike Crne Gore i republičkim zakonom;

 3) odlučuje da li su propisi i opšti akti organa društveno-političkih zajednica, osim zakona, kao i samoupravni opšti akti u suprotnosti sa saveznim zakonom za čije su izvršenje odgovorni organi u Republici;

4) rješava sporove o pravima i dužnostima između Republike i opština, kao i sporove između opština, ako za rješavanje takvih sporova zakonom nije predviđena nadležnost drugog suda;

5) rješava o sukobu nadležnosti između sudova i organa društveno-političkih zajednica u Republici;

6) vrši i druge poslove utvrđene ovim Ustavom i zakonom.

Ustavni sud Socijalističke Republike Crne Gore može ocjenjivati ustavnost zakona i ustavnost i zakonitost propisa i opštih akata organa društveno-političkih zajednica i samoupravnih opštih akata koji su prestali da važe, ako od prestanka njihovog važenja do pokretanja postupka nije proteklo više od jedne godine. Pored navedenog, Ustavni sud Socijalističke Republike Crne Gore prati pojave od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti, obavještava Skupštinu Socijalističke Republike Crne Gore o stanju i problemima ostvarivanja ustavnosti i zakonitosti i daje Skupštini mišljenja i predloge u cilju donošenja i izmjene zakona i preduzimanja drugih mjera radi obezbjeđivanja ustavnosti i zakonitosti i zaštite prava samoupravljanja i drugih sloboda i prava građana i samoupravnih organizacija i zajednica.

Ustavom SRCG, (čl. 414, st. 1 i 2) utvrđeno je da Ustavni sud Crne Gore ima predsjednika i šest sudija, koji se biraju na period od osam godina i ne mogu biti ponovo birani na istu funkciju. 

(izvor: mr Hamdija Šarkinović, sudija Ustavnog suda Crne Gore:

Pola vijeka ustavnog sudsta u Crnoj Gori, Podogorica 2014.) 


 



Council of Europe

Izrada ovog veb sajta finansirana je sredstvima zajedničkog programa Evropske unije i Savjeta Evrope. Iznijeta mišljenja ni u kom slučaju se ne mogu smatrati zvaničnim stavom Evropske unije ili Savjeta Evrope.